Ellen’s granola

Zelf granola maken is simpel. En door het zelf te maken, weet je wat erin zit en kan je flink variëren. Heerlijk voor in de yoghurt en eventueel ook nog in combinatie met wat vers fruit.

Nodig?

Voor een flinke pot
– 500 gram havermoutvlokken (de goedkoopste uit de schappen)
– 50 gr zonnebloempitten
– 50 gr pompoenpitten
– 50 gr sesamzaad
– 50 gr ongebrande gemengde noten
– 50 gr lijnzaad gebroken of heel
– 5 gr kaneel
– 50 gr rozijnen
– 2 lepels honing
– 1 lepel kokosolie (mocht je geen kokosolie hebben dan zou zonnebloemolie kunnen, maar kokosolie is lekkerder)
– vel bakpapier

Hoe?

Start met het voorverwarmen van de oven op 180 graden. Weeg de ingrediënten af en zet ze klaar. Dat werkt het snelst.

Tip: Maak een prop van een vel bakpapier. Haal de prop uit elkaar en leg het vel op de bakplaat. Zo heb je een vel papier wat niet op krult.

Stort de havermoutvlokken op de plaat samen met de pompoen en zonnebloempitten, sesamzaad en kaneel. Hussel dit door elkaar. Gewoon met je handen. Doe de kokosolie en honing hierbij en meng weer. Je krijgt af en toe een hoopje. Dit geeft niks. Dat is later, na het bakken, lekker crunchy.

Zet het voor 25 minuten in de oven. Hussel tussendoor geregeld om.

Hak de noten in stukjes. Dit kan in een keukenmachine of met de achterkant van een steelpannetje (dat gaat super makkelijk). Haal na 25 min de bakplaat uit de oven. Verdeel de noten erover en hussel dit door. Bak het nog 10 minuten. Daarna de bakplaat uit de oven halen. De rozijnen en lijnzaad erdoor mengen. Terugzetten in de oven die uitstaat. Zo verbranden de rozijnen niet en trekken de smaken toch door elkaar heen.

Dit geheel helemaal laten afkoelen en dan in een pot bewaren in de kast. Zo kan je elk moment genieten van je zelf gemaakte granola. Wel een maand lang.

En het leuke is dat je kunt variëren. Een tropische versie kan je maken met gedroogd fruit (appel, cranberry of abrikoos) als vervanger van de noten. Kaneel kan je vervangen door andere kruiden. Of toevoegen, zoals kardemom, anijszaad en gemberpoeder. Of bijvoorbeeld wat speculaaskruiden.

Zelf doe ik het op gevoel. Waar ik zin in heb. Variëren is het leukst. Havermoutvlokken, kokosolie en honing zijn essentieel. De rest is variabel. Een kaneel, tropisch, chocolade, koffieversie. Het kan allemaal.

Eet smakelijk!
Ellen